- Verplichtingen van de Cliënt
- Met het oog op de opdracht die aan Axwell BV (hierna de “Opdrachtnemer“) wordt toevertrouwd, verbindt de cliënt zich ertoe zijn volledige medewerking te verlenen en alle vereiste informatie correct en tijdig te verstrekken. Indien vereist zullen alle bestuurders, alsook eventuele interne medewerkers, de door de Opdrachtnemer vereiste informatie kunnen verstrekken. De cliënt verbindt zich er in het bijzonder toe om de volgende termijnen in acht te nemen:
- alle boekhoudkundige documenten die niet reeds in de loop van het jaar werden overgemaakt, aan de Opdrachtnemer te worden toegezonden, te weten: inkomende facturen, uitgaande facturen, lenings-, leasing- en huurcontracten, alle bankafschriften met details van opnames en betalingen, kopieën van het bijgehouden kasboek, alle documenten met betrekking tot plaatselijke belastingen, bezoldigingen en sociale lasten, etc. dienen te worden overgemaakt binnen 45 dagen voorafgaand aan de datum van de gewone algemene vergadering of de datum van de vergadering waartoe het bestuursorgaan heeft besloten indien deze datum eerder valt.
- alle documenten vanwege de belastingdienst dienen te worden overgemaakt binnen 8 dagen na ontvangst door de cliënt, in het bijzonder wanneer er binnen een wettelijke termijn moet worden geantwoord (bijvoorbeeld belastingaangiften, aanslagbiljetten, verzoek tot het vervolledigen van de aangifte, verzoeken tot rechtzetting, enz.).
- alle documenten, bewijsstukken of inlichtingen die de beroepsbeoefenaar noodzakelijk acht voor de uitvoering van zijn opdracht dienen binnen de 8 dagen na het verzoek van de Opdrachtnemer te worden overgemaakt.
- Met het oog op de opdracht die aan Axwell BV (hierna de “Opdrachtnemer“) wordt toevertrouwd, verbindt de cliënt zich ertoe zijn volledige medewerking te verlenen en alle vereiste informatie correct en tijdig te verstrekken. Indien vereist zullen alle bestuurders, alsook eventuele interne medewerkers, de door de Opdrachtnemer vereiste informatie kunnen verstrekken. De cliënt verbindt zich er in het bijzonder toe om de volgende termijnen in acht te nemen:
Het bewijs van de inachtneming van de in dit artikel 1 bedoelde termijnen is voor rekening van de cliënt.
De cliënt zal erop toezien dat de door hem toegezonden stukken worden geklasseerd volgens de methode die de Opdrachtnemer hem zal mededelen. Bij gebreke daaraan zal de tijd die vereist is om het dossier op orde te stellen en de stukken te klasseren in rekening worden gebracht op basis van het toepasselijke uurtarief.
- De cliënt verbindt zich ertoe de Opdrachtnemer onmiddellijk op de hoogte te brengen van alle informatie, gegevens, ontwikkelingen of gebeurtenissen die een invloed kunnen hebben op de uitvoering van de aan de Opdrachtnemer toevertrouwde opdracht.
De cliënt verbindt er zich in het bijzonder toe de Opdrachtnemer onverwijld op de hoogte te brengen van elk bericht of aanmaning die hij ontvangt van de fiscale administratie, de RSZ of het RSVZ, alsook van elke betalingsmoeilijkheid die hij ondervindt ten aanzien van een schuldeiser, alsook enige andere ernstige en gelijkaardige feiten die de economische activiteit van de onderneming mogelijks in gevaar kunnen brengen.
- De cliënt verbindt er zich tevens toe de Opdrachtnemer onverwijld op de hoogte te brengen van elke wijziging in zijn contactgegevens.
- De cliënt verbindt zich ertoe dat de door hem verstrekte documenten, inlichtingen en toelichtingen juist en volledig zijn. Behoudens andersluidende schriftelijke bepaling van de cliënt, worden alle documenten die hij aan de Opdrachtnemer bezorgt, beschouwd als bewijsstukken die als dusdanig kunnen worden gebruikt, in het bijzonder ten aanzien van administraties en derden.
De cliënt verbindt er zich tevens toe, indien de Opdrachtnemer daartoe verzoekt, schriftelijk te bevestigen dat de verstrekte documenten, informatie en toelichtingen juist en volledig zijn.
- De cliënt zal zich ervan vergewissen dat de door de Opdrachtnemer opgestelde documenten en verklaringen overeenstemmen met zijn verwachtingen en de door hem verstrekte informatie en, indien dit niet het geval is, de Opdrachtnemer hiervan onverwijld per aangetekend schrijven op de hoogte brengen.
- De cliënt verbindt er zich toe de aan de Opdrachtnemer verschuldigde honoraria en kosten te voldoen.
- Bij niet-nakoming door de cliënt van een van de in dit artikel opgesomde verplichtingen, wordt de Opdrachtnemer zonder verdere formaliteiten ontheven van elke aansprakelijkheid die daaruit voortvloeit.
- Dit zal bijvoorbeeld het geval zijn in geval van niet-naleving door de cliënt van de in deze overeenkomst bepaalde termijnen voor het doorgeven van de informatie die de Opdrachtnemer nodig heeft om zijn opdracht uit te voeren. In dergelijk geval kan de Opdrachtnemer in het bijzonder niet aansprakelijk worden gesteld voor de niet-naleving van de door de wetten, reglementen en overeenkomsten opgelegde termijnen voor het vervullen van de wettelijke formaliteiten of andere contractuele verplichtingen die krachtens zijn opdracht op hem rusten.
- Verplichtingen van de Opdrachtnemer
- De Opdrachtnemer voert de hem toevertrouwde taken en opdrachten uit in volle onafhankelijkheid, met waardigheid en eerbaarheid en op gewetensvolle, loyale en discrete wijze.
- Behoudens andersluidende overeenkomst is de Opdrachtnemer niet gehouden de juistheid en de volledigheid na te gaan van de bedragen die hem door de cliënt of diens lasthebbers worden medegedeeld, noch om de betrouwbaarheid na te gaan van de akten, contracten, inventarissen, facturen en bewijsstukken van welke aard ook, die hem worden toevertrouwd of die door de opdrachtgever worden overgelegd.
- Met uitzondering van het naleven van wettelijke termijnen (mits evenwel alle verplichtingen die uit hoofde van deze overeenkomst op de opdrachtgever rusten worden nagekomen), zijn alle verplichtingen die de Opdrachtnemer jegens zijn opdrachtgever aangaat middelenverbintenissen.
- Voorwaarden in verband met specifieke opdrachten
- Boekhouding
Indien de cliënt een vennootschap is dient de boekhouding te worden gevoerd volgens de methode van dubbel boekhouden, zoals (en voor zover) voorgeschreven door artikel III.84 van het Wetboek van economisch recht in het kader van de algemene verplichtingen van ondernemingen.
De boekhouding van de cliënt die zijn onderneming als natuurlijke persoon uitoefent kan worden gevoerd in de vorm van vereenvoudigde rekeningen zoals voorgeschreven door artikel III.85 van het Wetboek van economisch recht in het kader van de algemene verplichtingen van ondernemingen.
De Opdrachtnemer kan de cliënt alleen maar adviseren over de performantie van zijn onderneming door voor te stellen om een boekhoudkundige tussenbalans op te stellen tijdens het boekjaar en deze te becommentariëren, zodat de cliënt over alle nuttige informatie beschikt voor een goede besluitvorming in het beheer van zijn onderneming (daarin begrepen het begroten van de voorafbetalingen voor belasting, controle van de marges, omzet, rentabiliteit, etc.) De registratie van boekhoudkundige documenten op zich impliceert geenszins dat de Opdrachtnemer op de hoogte is van de boekhoudkundige en financiële situatie van de onderneming van de cliënt. De Opdrachtnemer heeft op geen enkele wijze een verplichting hierover advies te verlenen, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen tussen de partijen.
- Btw-aangiften
De cliënt verbindt zich ertoe de Opdrachtnemer de volledige boekhoudkundige stukken voor de opstelling van de BTW-aangifte te bezorgen (hetzij (a) vóór de 10e van elke maand indien de cliënt zijn BTW-aangifte op maandelijkse basis indient, hetzij (b) vóór de 10e van de maand die volgt op het kalenderkwartaal indien de cliënt zijn BTW-aangifte op kwartaalbasis indient). Het niet-naleven van deze termijn door de cliënt ontslaat de Opdrachtnemer van enige aansprakelijkheid met betrekking tot het indienen van de BTW-aangifte.
- Belastingaangiften (particulieren of bedrijven)
Het is niet aan de Opdrachtnemer om een oordeel te vellen over het beroeps- of privékarakter van een uitgave, noch over het gerechtvaardigde karakter of het bedrag van de uitgaven door de cliënt. De cliënt aanvaardt derhalve dat hij/zij blootgesteld blijft aan fiscale verwerpingen (voordelen van alle aard, verworpen uitgaven, geheime commissielonen, abnormale en goedgunstige voordelen).
De controle door de Opdrachtnemer houdt geen aanvaarding in van de uitgaven als beroepskosten met het oog op een eventuele fiscale controle. Evenzo zal de controle door de beroepsbeoefenaar geen betrekking hebben op de volledigheid van de bedrijfsopbrengsten, de financiële opbrengsten en de niet-recurrente opbrengsten.
- Geen interne controle door de Opdrachtnemer
Er zal geen controle worden uitgevoerd op de naleving van de btw-, sociale, juridische, registratie-, douane- en accijnswetgeving. De controle door de Opdrachtnemer strekt er geenszins toe om de interne controle die door de cliënt (of desgevallend door haar management) dient te worden uitgevoerd.
- Aansprakelijkheid
- De Opdrachtnemer is enkel aansprakelijk voor de handhaving van de wet- en regelgeving die van kracht was op het moment van de uitvoering van de opdracht en op voorwaarde dat de cliënt zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst nakomt. De Opdrachtnemer zal niet aansprakelijk zijn voor de gevolgen van eventuele latere wijzigingen (indien van toepassing, met terugwerkende kracht) van deze wet- en regelgeving.
De opdrachten en taken die door de cliënt aan de Opdrachtnemer worden toevertrouwd, worden hem toevertrouwd met uitsluiting van elke inmenging van de Opdrachtnemer in het beheer van de beroepsactiviteit of het vermogen van de cliënt. De cliënt blijft exclusief verantwoordelijk voor zijn strategische keuzes en de gevolgen en resultaten die daaruit zullen voortvloeien.
- De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de handelingen, verklaringen en handelingen van zijn cliënt, diens lasthebbers, agenten of andere derden die de normale uitvoering van de hem toevertrouwde opdracht nadelig kunnen beïnvloeden.
- De Opdrachtnemer is evenmin aansprakelijk voor de gevolgen die voortvloeien uit de niet-naleving van de termijnen opgenomen in deze overeenkomst en enige vertraging vanwege de cliënt in de verzending van informatie, documenten of stukken door de Cliënt, inclusief administratieve sancties, toeslagen, belangen, enz.
- Overeenkomstig de wet van 17 maart 2019 betreffende de beroepen van accountant en belastingadvies, is de beroepsaansprakelijkheid van de Opdrachtnemer gedekt door een verzekeringscontract goedgekeurd door het Instituut waarbij de Opdrachtnemer is aangesloten.
- Beperking van de aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer
- De totale aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer (al dan niet contractueel, buitencontractueel of anderszins) voor de uitvoering van de opdracht zal altijd beperkt zijn tot het bedrag of de bedragen waarop de door de Opdrachtnemer afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering recht geeft., met inbegrip van het eigen risico in overeenstemming met die verzekering.
- Tenzij er een wettelijke verplichting tot het tegendeel bestaat, is de Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor schade als gevolg van (a) winst- en goodwillverlies, verlies van een kans, verwachte besparingen of voordelen, (b) verlies van gegevens, (c) enige gevolgschade, indirecte schade of indirecte verliezen.
- Bewijs
Zonder af te wijken van de regels inzake de bewijslast, komen de partijen overeen dat het bewijs van de handelingen die tijdens de uitvoering van deze overeenkomst zijn verricht, met alle juridische middelen kan worden gerapporteerd, ook door getuigenis en vermoeden.
- Beroepsgeheim en witwassen
- De Opdrachtnemer, diens werknemers of aangestelden verbinden zich ertoe het beroepsgeheim na te leven bij de uitvoering van de aan de Opdrachtnemer toevertrouwde opdrachten.
- De cliënt erkent dat hij zich ervan bewust is dat de Opdrachtnemer onderworpen is aan wetgeving inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en terrorismefinanciering en verbindt zich ertoe hem onverwijld alle krachtens die wetgeving vereiste informatie en/of documenten te verstrekken.
- Duur en beëindiging van de overeenkomst
- De overeenkomst tussen de cliënt en Opdrachtnemer wordt aangegaan voor een onbepaalde duur die ingaat op de datum van ondertekening van de opdrachtbrief.
- De overeenkomst kan worden beëindigd onder de volgende voorwaarden:
- Tenzij de partijen schriftelijk afwijken van deze clausule of indien een partij in gebreke blijft van haar verbintenissen (zie punt b) hieronder) kan elke partij deze overeenkomst te allen tijde beëindigen mits een voorafgaande kennisgeving aan de andere partij via aangetekende zending en het in acht nemen van een opzegtermijn van één maand, te rekenen vanaf de eerste dag volgend op de datum van verzending van de kennisgeving.
- In geval van niet-nakoming van de verplichtingen van een van de partijen, kan de andere partij deze overeenkomst te allen tijde beëindigen mits een voorafgaande kennisgeving aan de andere partij via aangetekende zending en het in acht nemen van een opzegtermijn van één maand, te rekenen vanaf de eerste dag volgend op de datum van verzending van de kennisgeving.
Het nalaten door de cliënt om te antwoorden op een door de Opdrachtnemer aan de cliënt verstuurde aangetekende ingebrekestelling teneinde de cliënt zijn verplichtingen na te leven onder de overeenkomst, kan door de Opdrachtnemer worden beschouwd als voldoende ernstige tekortkoming voor onmiddellijke beëindiging.
- De mogelijkheid voor de Opdrachtnemer om de overeenkomst te beëindigen, doet geenszins afbreuk aan diens recht om, in geval van niet-betaling door de cliënt, zijn prestaties reeds op te schorten overeenkomstig artikel 3.
- Gedurende de opzegtermijn en voor zover de dienstverlening door de Opdrachtnemer niet is opgeschort overeenkomstig artikel 3, blijven de rechten en verplichtingen van partijen onverkort van toepassing.
Na het verstrijken van de opzegtermijn zal de Opdrachtnemer niet langer gehouden zijn enige handeling te verrichten voor de cliënt, ook niet indien deze verband houdt met de beëindigde opdracht. De cliënt is derhalve zelf verantwoordelijk te verzekeren dat alle nodige stappen worden ondernomen teneinde de overdracht van zijn dossier mogelijk te maken, en dit onmiddellijk na de kennisgeving van beëindiging.
- Indien de cliënt de overeenkomst beëindigt, heeft de cliënt de keuze om de opzegtermijn te laten vervangen door forfaitaire verbrekingsvergoeding te betalen aan de Opdrachtnemer ten belope van de erelonen die verschuldigd voor de periode gelijk aan de opzeggingstermijn, berekend op basis van de erelonen verschuldigd op jaarbasis voor het afgelopen kalenderjaar of, indien de duur van de overeenkomst korter is, op basis van de erelonen verschuldigd sinds het begin van de overeenkomst.
In geval een partij de overeenkomst beëindigt zonder inachtneming van de formaliteiten voorzien in dit artikel, is die partij in ieder geval een vergoeding verschuldigd gelijk aan de erelonen die verschuldigd voor de periode gelijk aan de opzeggingstermijn, berekend op basis van de erelonen verschuldigd op jaarbasis voor het afgelopen kalenderjaar of, indien de duur van de overeenkomst korter is, op basis van de erelonen verschuldigd sinds het begin van de overeenkomst.
- Indien één van beide partijen deze overeenkomst beëindigt, zal de Opdrachtnemer op verzoek het dossier overmaken aan de cliënt op diens verzoek. De Opdrachtnemer zal zijn diensten en de kosten met betrekking tot deze overdracht factureren aan de cliënt volgens het tarief ‘type 1’ zoals vermeld in de opdrachtbrief.
- honorarium
- Algemeen
- In het geval dat de opdrachtbrief een inschatting van de erelonen of een of meerdere forfaitaire prijzen bevat:
- kan de Opdrachtnemer de forfaitaire prijzen herzien op jaarlijkse basis. Voor zover geen herzieningen worden meegedeeld door de Opdrachtnemer, zal de Opdrachtnemer de prijzen slechts kunnen herzien overeenkomstig de indexering voorzien in artikel 6.
- indien de omvang van de opdracht of de te registreren boekhoudkundige verrichtingen echter zouden toenemen ten opzichte van het vorige boekjaar of in vergelijking tot de tussen partijen overeengekomen werkzaamheden, kan de Opdrachtnemer de forfaitaire prijzen in de loop van het jaar herzien met voorafgaande instemming van cliënt. In geval van onenigheid tussen de cliënt en de Opdrachtnemer, zal de Opdrachtnemer gerechtigd zijn om zijn opdracht te beëindigen zonder enige verbrekingsvergoeding verschuldigd te zijn aan de cliënt. De Opdrachtnemer zal in geval van dergelijke beëindiging een maand opzegtermijn in acht nemen, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum van de opzegging door de Opdrachtnemer.
- Onverminderd de mogelijkheid van de Opdrachtnemer om tussentijdse facturen of voorschotten te factureren, stelt de Opdrachtnemer na het vervolledigen van een opdracht een staat van erelonen en vergoedingen op, op basis van de uurtarieven die zijn opgenomen in de opdrachtbrief. De verschuldigde bedragen zullen worden gefactureerd aan de cliënt onder het toepasselijke BTW-regime.
- In het geval dat de opdrachtbrief een inschatting van de erelonen of een of meerdere forfaitaire prijzen bevat:
- Betalingstermijn en -voorwaarden
- Behoudens andersluidende vermelding op de factuur, zullen alle vergoedingen contant verschuldigd vanaf de dag volgend op de factuurdatum en dit door overschrijving op de bankrekening BE25 3710 1448 3782 op naam van de Opdrachtnemer.
- Elk bezwaar tegen de gevorderde erelonen en/of onkostenvergoedingen dient binnen 8 dagen na factuurdatum per aangetekend schrijven aan de Opdrachtnemer te worden verstuurd.
- Na het verstrijken van deze termijn wordt de cliënt geacht de diensten en de gevorderde bedragen te hebben aanvaard. De onbetwiste vordering wordt derhalve als definitief beschouwd en het bedrag ervan onherroepelijk verschuldigd.
- Elke factuur die op de vervaldag onbetaald blijft, zal van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling aanleiding geven tot het verschuldigd zijn van (i) een forfaitaire schadevergoeding van 15% van het gefactureerde bedrag (inclusief BTW) met een minimum van 125 euro, alsook (ii) een vertragingsrente van 12% per jaar.
- Opschorting van diensten bij wanbetaling
- In geval van niet-betaling van de verschuldigde bedragen zal de Opdrachtnemer gerechtigd zijn om zijn dienstverlening op te schorten na het versturen van een ingebrekestelling waarbij de cliënt er uitdrukkelijk op wordt gewezen dat bij gebrek aan het naleven van dienst verplichtingen en de betaling van de verschuldigde bedragen, de Opdrachtnemer diens diensten zal opschorten, en dit tot op het ogenblik van volledige betaling van de verschuldigde bedragen.
- In het geval van opschorting van de dienstverlening kan de Opdrachtnemer geenszins aansprakelijk worden gesteld voor het niet verrichten van enige handelingen te rekenen vanaf een periode van 15 dagen vanaf de datum van de ingebrekestelling.
- Zodra de cliënt de verschuldigde bedragen volledig heeft betaald, kunnen de diensten slechts tijdig door de Opdrachtnemer worden uitgevoerd indien de Opdrachtnemer minstens tien werkdagen heeft tussen (i) de dag waarop de Opdrachtnemer kennis heeft gekregen van de volledige nakoming van de betalingsverplichtingen door de cliënt en (ii) de uiterste datum van de termijn voor het verrichten van de vereiste dienst. Indien dit niet het geval is, kan de Opdrachtnemer niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade die voortvloeit uit enige vertraging in de uitvoering van zijn opdracht.
- Onkosten
- Algemeen
De vergoedingen zijn exclusief BTW, publicatiekosten bij de Nationale Bank van België, reisonkosten berekend volgens het uurtarief, verwerving van juridische boeken of artikels specifiek verworven voor de opdracht, administratie- en secretariaatskosten en andere voorgeschoten onkosten.
- Voorgeschoten sommen (Voorschotten)
- Voorschotten zijn kosten die de Opdrachtnemer maakt namens en voor rekening van de cliënt, zoals bijvoorbeeld: kosten voor aangetekende zendingen, koeriers, publicatiekosten, etc.
- Worden eveneens als voorschotten beschouwd, alle vergoedingen die de Opdrachtnemer namens de cliënt betaalt aan externe dienstverleners, zoals bijvoorbeeld vertalers, advocaten, notarissen, etc.
- Alle uitgaven die de Opdrachtnemer maakt als voorschot in het kader van de opdracht, zullen door de Opdrachtnemer worden aangerekend aan de kostprijs.
- Waar mogelijk zal er echter steeds de voorkeur worden gegeven aan een rechtstreekse facturatie aan de cliënt door de betrokken externe dienstverlener.
- In tegenstelling tot de erelonen en de onkosten (punten 1 en 8.2 hierboven) zullen voorschotten worden beschouwd als “voorgeschoten sommen” overeenkomstig artikel 28, 5° van het BTW-wetboek en niet onderworpen zijn aan deze belasting, op voorwaarde dat het kosten zijn die namens de cliënt worden gemaakt en aan hen worden doorberekend voor hun exacte bedrag.
- Op het ogenblik dat de betaling van de voorschotten wordt gevorded, zal de Opdrachtnemer aan de cliënt een overzicht bezorgen van de door de Opdrachtnemer voorgeschoten sommen voor rekening van de cliënt.
- De volgende kosten zullen nooit door de Opdrachtnemer worden voorgeschoten en dienen steeds vooraf door de cliënt te worden betaald:
- de kosten van het indienen van jaarrekeningen bij de NBB;
- kosten voor de registratie of wijziging bij de KBO;
- alle registratierechten;
- alle sociale en fiscale schulden.
Bij gebreke van tijdige betaling van deze kosten door de cliënt, zal de Opdrachtnemer ontheven zijn van elke verantwoordelijkheid voor het niet-naleven van de door de wetten, reglementen en overeenkomsten voorgeschreven termijnen voor het naleven van de fiscale, sociale of andere verplichtingen die verband houden met de opdracht.
- Indexering
- De tarieven zoals beschreven in de opdrachtbrief en in artikel 1worden jaarlijks, op 1 januari van elk jaar, geïndexeerd teneinde rekening te houden met de evolutie van de consumptieprijzen, waarbij de index van december 2021 zal gelden als basisindex.
- De indexering zal gebeuren op basis van de volgende formule:
- De indexering kan er in geen geval toe leiden dat het aangepaste tarief lager zou zijn dan het oorspronkelijke tarief.
- Herziening van uurtarieven
De uurtarieven vermeld in de opdrachtbrief kunnen op jaarlijkse basis worden herzien door de Opdrachtnemer met instemming van de cliënt. Bij gebreke van instemming van de opdrachtgever hebben beide partijen het recht de overeenkomst te beëindigen.
- Verbod op aanwerven van werknemers of medewerkers
- Voor de duurtijd van deze overeenkomst, en gedurende een periode van 12 maanden volgend op de beëindiging van de overeenkomst (ongeacht de reden voor de beëindiging), verbinden de cliënt en de Opdrachtnemer zich er uitdrukkelijk toe, direct of indirect (ook via een rechtspersoon), geen personeelslid of zelfstandig medewerker verbonden aan de andere partij aan te werven, of hen werkzaamheden te laten verrichten buiten een overeenkomst tussen de cliënt en de Opdrachtnemer, behoudens uitdrukkelijk schriftelijk voorafgaan akkoord van de wederpartij.
- Elke overtreding van deze clausule zal aanleiding geven tot het betalen van een forfaitaire schadevergoeding van EUR 15.000,00, onverminderd het recht om een hogere schadevergoeding te eisen in geval van verdere (indirecte) schade.
- Verwerking van persoonsgegevens
- Teneinde de Opdrachtnemer in staat te stellen de hem krachtens deze overeenkomst toevertrouwde opdracht uit te voeren, dient de cliënt de vereiste klantenfiche in te vullen en de gevraagde persoonlijke informatie te bezorgen, waaronder zijn naam, voornaam, e-mailadres, telefoonnummer, postcode, alsmede alle andere informatie die de Opdrachtnemer nodig heeft om de hem toevertrouwde opdracht uit te voeren.
- Door de ondertekening van de klantenfiche, stemt de cliënt er uitdrukkelijk mee in dat de Opdrachtnemer zijn persoonsgegevens verwerkt in overeenstemming met de privacyverklaring die hem vooraf werd meegedeeld.
- Geschillenregeling
- Mogelijkheid tot bemiddeling
- De cliënt en de Opdrachtnemer dienen hun grieven steeds schriftelijk te behandelen teneinde te trachten een minnelijke oplossing tussen de partijen te vinden.
- De cliënt en de Opdrachtnemer kunnen, in onderling overleg of op verzoek van een van hen, hun beroep indienen bij het instituut waarvan de Opdrachtnemer afhankelijk is, met het oog op een bemiddelingspoging.
- Betwisting van erelonen – Arbitrageprocedure
- De partijen stemmen ertoe in om in geval van een geschil over de erelonen en/of onkostenvergoedingen die de Opdrachtnemer vordert van de cliënt en onverminderd een eventuele poging tot voorafgaande bemiddeling als bedoeld in artikel 1, het geschil bij voorkeur voor te leggen aan de Arbitragecommissie van het Instituut waarbij de Opdrachtnemer is aangesloten. Het verzoek om de arbitrageprocedure in te leiden wordt door de meest gerede partij aan de Arbitragecommissie gericht.
- Indien een van de partijen weigert het geschil voor te leggen aan de Arbitragecommissie zoals vermeld in dit artikel 2 en de arbitrageprocedure hierdoor niet kan worden opgestart, zal het geschil onderworpen zijn aan de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van Bergen.
- Ondertekening met instemming van de klant en de Opdrachtnemer
- Mogelijkheid tot bemiddeling
Door ondertekening van de opdrachtbrief en de aanvaarding van deze algemene voorwaarden, waarvan de opdrachtgever vóór ondertekening kennis heeft gekregen, erkent de opdrachtgever enerzijds zijn uitdrukkelijke instemming met het geheel van de opgenomen clausules en anderzijds, na alle informatie te hebben gelezen die onder de artikelen III.74 tot en met III.77 van het Wetboek Economisch Recht valt.
- Eventuele overdracht van de overeenkomst
- In geval van overdracht van deze overeenkomst aan een andere door de ITAA erkende rechtspersoon, waardoor de Opdrachtnemer erkend is, zal de Opdrachtnemer de cliënt schriftelijk informeren en in kennis stellen van de volledige gegevens van de overnemende rechtspersoon, met inbegrip van zijn ITAA-erkenningsnummer, en dit uiterlijk binnen vijftien dagen na de overdracht.
- De partijen erkennen en aanvaarden dat in geval van overdracht de overeenkomst eenvoudigweg wordt voortgezet zoals oorspronkelijk tussen partijen is gesloten.
- Delegatie
De Opdrachtnemer kan op eigen gezag de opdracht die hem is toevertrouwd, geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door zijn gemachtigden of vertegenwoordigers. De agenten of vertegenwoordigers waarop de Opdrachtnemer desgevallend een beroep doet, zullen beschikken over de vereiste beroepsbekwaamheid rekening houdend met de aard van de taken die hij toevertrouwd aan de betrokkene.
* *
*